Butiker och dess exponering kan väcka en hel del känslor. Vad tycker många om planerna på att Apple ska öppna ett center mitt i Kungsträdgården till exempel?

 

Hur tänker egentligen proffsen när det kommer till butiksexponering? Det kan vara allt från skyltställt, trädisplauer, gatupratare och displayställ som du bland annat kan hitta här på https://www.displayexperten.se/.

 

Butiksexponering i city och känsliga ombyggnationer

Några som verkligen vet var och hur man ska synas är inga andra än IT-jätten Apple. Nu planerar man till exempel att öppna upp en stor butik i Kungsträdgården, en slags palats. Och det väcker reaktioner. Det är alltså ett multinationellt bolag som vill bygga en enorm elektronikbutik i den äldsta parken i Stockholm. Inte så konstigt att det väcker känslor hos stockholmarna, som är rädda om sin kära ”Kungsan” och alla grönområden generellt. Flaggskeppsbutiken beskrivs i bland annat artiklar i Svenska Dagbladet. Men andra stadsbyggnadsfrågor har mången gång väckt starka reaktioner från de som vill värna om stadens kulturbyggen.  Andra sådana byggnationer är till exempel Slussen och Nobelcenter, Münchenbryggeriet på Söder Mälarstrand, rivningen av Klara samt bygget av Gallerian, Hötorgsskraporna och Sergels torg.

 

För och emot delar stockholmarna

Just Apples vilja att bygga en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården är inte särskilt ny, det är sedan länge. Bolaget har redan ett flertal liknande butiker runt om i världen, men den i Kungsan skulle bli den första i Norden. I butiken är det inte bara ett köputbud av Apple-produkter men även föreläsningar, utbildningar och andra evenemang är tänkt att hållas i lokalerna. Det var redan 2015 som Apple köpte den exklusiva tomträtten för hela 129 miljoner och där hoppas man alltså kunna bygga varuhuset, något som inte bemötts av bara vänliga röster. Motståndet grundar sig i att butikens form och tak ska ta hela 375 kvadratmeter park i bruk och just nu pågår ett så kallat samråd där medborgare får lämna synpunkter på bygget och sedan ska politikerna i Stadsbyggnadsnämnden fatta ett beslut. Detta går bland annat att läsa i Dagens Industri Digital:

 

Men mellan partierna råder det delade meningar i frågan. Centerpartiet har uttalat sig positivt till att techjätten ska flytta in i parken. Tre av partierna säger nej redan nu, tre andra är kritiska för att platsen är så pass betydande för Stockholm. Samtidigt vill de invänta synpunkterna från samrådet – Dagens Industri

 

  • Socialdemokraterna: Partiet väntar på att samrådet ska bli klart innan de uttalar sig, men har kritiska synpunkter.
  • Miljöpartiet: Vill ha mer offentlig verksamhet på platsen och ser inte positivt på ett varuhus i Kungsträdgården.
  • Vänsterpartiet: Partiet väntar på att samrådet ska bli klart innan de uttalar sig, men tycker att det är synd att ha en butik i Kungsträdgården.
  • Centerpartiet: Har en positiv inställning men har inte tagit en ordentlig ställning till förslaget.

 

  • Liberalerna: Säger nej till förslaget.
  • Moderaterna: Partiet väntar på att samrådet ska bli klart innan de uttalar sig, men tycker att Kungsträdgården ska vara en park och mötesplats.
  • Kristdemokraterna: Säger nej till förslaget.
  • Sverigedemokraterna: Säger nej till förslaget.

 

Mer om detta omdiskuterade bygge kan du läsa mer om här.