Det är fullt förståeligt att man som företagare har mycket att tänka på. Att vara VD på ett företag, med all det ansvar vilket det innebär, är självklart ett hårt jobb. Men att det är ett tufft jobb är ingen ursäkt för att inte tänka på jordens framtid. Alla företag borde ha ett bra miljötänk, och göra så mycket de kan för att underlätta för den värld vi lever i. Företag har nästan mer ansvar än privatpersoner att se till så att man har miljöenliga produkter och återvinner. Medan man som privatperson faktiskt fortfarande kan leva i tanken att ”det lilla räknas”, borde ett företag snarare tänka att de ska göra så mycket de bara kan. Genom att tänka på miljön på företaget lyckas man antagligen också nå ut till några privatpersoner som arbetar på företaget, så kanske även de börjar se över hur de till exempel sopsorterar. Extra viktigt är det att de statliga företagen sköter sig, men trots detta finns det företag som inte alls har koll på miljön. De företagen ska vi dock inte fokusera på nu, utan istället är det bättre att fokusera på de som gör någonting bra för miljön. Scouterna, till exempel. I en artikel här kan man läsa om hur scouterna en lördagsmorgon tog sig ut för att köra returpapper.Tänk att dessa barn gör mer än många företag, det är verkligen fantastiskt – och de verkar till och med tycka att det är kul:

– Det är inte särskilt jobbigt, om det inte regnar, säger ett av barnen till tidningen.

 Vad menas med returpapper?

Det är intressant att scouterna valt att fokusera på just returpapper, eftersom det är någonting som inte fått speciellt mycket uppmärksamhet i media. Men det är varje företags ansvar att ha koll på sådant. Tidningens artikel om returpapper kanske får dig som företagare intresserad av att veta mer? Här kommer en kort förklaring om vad returpapper innebär:

  • Retuerpapper kan förklaras som använt papper, vilket samlas ihop och sedan går i retur. Med retur menar man att det återanvänds, så att det kan göras nytt papper. Det kan också kallas för pappersåtervinning eller återvinningspapper.